CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

kAnaK-kAnaK rIaNG....

salam sume....
nie merupakan hasil karya yg dilakukan oleh kami berenam..
c'ti,husna,syaza,teha,rahati n ada.
p/s:husna sori ciplak nie..hehe..skdr kenangan


yang nie yg mula2 skali...antara kami dia yg pling tua..sebabnya dia lahir bulan januari...
nama diberi SITI ZULAIKHA kena pnggil C'TI..orgnya comel skali,,
skunk nie kat uitm Merbok....i love her...<3


yg nie plak dari i sendiri,,,paling xcome kot..sbb last minit buat....
setelah dipaksa oleh Tce Husna..ish2.....
xsngka i bley wat karya mcm nie ek?
btoll ke Ada nie..ish2...

yg nie plak dari Ustazah Syaza...
pink nye dia punye latar..minat pink ek syaza??
xtahula plak....bdak nie kreatif ckit..hehe....


yang nie plak dari Dr Rahati....rahati nie kreatif ckit..
masa besday Ada dia selalu wat kad..kami pernah tdo sama2,mkn sama2,study sama2..
(mis that time so much)
xpernah jumpa dia after tamat skolah..huhu
doakan kami supaya ketemu ye...

nie dari Tce Husna....
dia nie senyap ckit tapi agak garang (jgn marah ek?
time kasih sebb paksa Ada buat nie....
(kita jumpa nati ek?

karya yg last skali ni dari budak Paka....
nama dia Teha,hehehe
skunk duk kat USM Kubang Kerian...dia nie agak manjela....hehehe
kitorang penah g matrik yg sama walaupun Ada duk xlama kat ctu...
miss u....



Semoga Ukhuwah yg terjalin antara kita akan terjalin wat selama-lamanya,,,

assalamualaikum...
hari nie aku nak smbut abang n kakak KPLI Januari 2011..
kebanyakkan mereka dari negeri aku..motly diorang amek Kpli J-Qaf,,,,
aku ditugakan untuk sambut ibubapa diorang..ada ke x ek??sebab kelmarin mereka datang 
soramg-sorang jer....so,kita tengok jela ek cmne...
pastu ari nie aku ada pengecualian kuliah..mknanya kalo x msuk kelas ari nie
x kena Akta 174 yg pling digeruni (Mr Tan)....hehe
moga aku dapat buat terbaik untuk ari nie..
blajarlah erti tanggungjawaba cik ada ooi..
(maktab di senja ari)
k.la nak bersiap....bye-bye..
:) 

~cINtA ALLAH aDalah CinTa HAkiki~

CINTA monyet adalah asam garam yang pernah dilalui pada zaman remaja. Apabila sudah bercinta maka bermulalah episod saling merindui dan tanda seseorang itu sudah 'diserang' penyakit angau.
Untuk mendapat cinta, manusia berusaha apa saja cara tidak kira di mana dan masa asalkan sasaran cinta tercapai. Dalam mencari cinta sejati manusia, bukan hanya remaja, kadang-kadang tersasar dalam erti sebenar cinta. 
Kita hanya bergelut mencari cinta manusia yang tidak bertahan lama dan hanya kadangkala bersifat lipstik. Lupa kepada cinta agung yang menjadi sumber segala cinta.

Cinta Allah adalah cinta hakiki. Kemuncak segala motivasi, samudera segala bekalan dan kesudahan segala keindahan.

Cinta yang membawa kepada segala kebaikan dan berkesudahan menikmati dua syurga iaitu syurga dunia dan akhirat.

Jika Allah adalah cinta segala cinta, dunia akan bertenggek di menaranya. Yang patut diusaha dengan sekuat tenaga, bagaimana hendak dapat cinta Allah.

Sebagai panduan, di sini dijelaskan beberapa faktor dan resipi bagaimana hendak mendapatkan cinta agung Allah.

1. Dengan membaca al-Quran serta merenung dan memahaminya. Berinteraksi dengan al-Quran sama seperti berinteraksi dengan Allah. Sebab kitab ini adalah penghubung di antara makhluk dengan pencipta-Nya.

Dalam hadis Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Orang yang paling baik di kalangan kamu ialah yang mempelajari al-Quran dan yang mengajarnya."

Kemudian dalam keterangan lain Rasulullah menjelaskan: "Bacalah al-Quran kerana ia akan memberi syafaat (pertolongan) kepada siapa sahaja yang membacanya pada hari akhirat kelak."

Di rumah sahabat dulu, biasanya tergantung al-Quran dan pedang. Kenapa dua-dua ini digantung? Sebabnya pedang digunakan untuk pertahanan dan membuka negeri manakala al-Quran untuk membuka hati.

Sekiranya kita boleh baca akhbar dan majalah, malah menghabiskan duit untuk mengumpul gambar penyanyi takkanlah tidak ada masa sebentar untuk baca al-Quran.

Hati yang tidak dihuni dengan al-Quran akan dipenuhi kemunafikan, khayalan gangguan dan kemurungan. Maka isilah hati kita dengan ayat al-Quran.

Kisah seorang sahabat bernama Ubay yang pernah namanya disebut Allah kerana suka membaca al-Quran. Apabila Nabi beritahunya, Ubay terus menangis.

Nabi uji Ubay dengan soalan, apakah ayat al-Quran yang paling agung. Beliau menjawab: "Ayat kursi." Banyakkanlah membaca ayat ini.

Selain itu, jika hendak dapat cinta Allah seseorang itu perlu solat malam (Qiyamullail). Kita memang biasa bangun malam atau berjaga malam.

Tapi bukan untuk solat, tetapi untuk tengok bola, menonton filem, berborak serta melepak. Qiyamullail tidak semestinya bangun pada jam tiga atau empat pagi.

Cukup sekadar sembahyang dua rakaat sebelum masuk waktu Subuh sudah memadai. Ketika menonton siaran bola sepak pula, ketika perlawanan berhenti pada waktu rehat kita ambil wuduk dan bersolat sunat dua rakaat.

Antara cara yang boleh dilakukan ketika Qiyamullail ialah:
1. Berniat untuk bangun solat malam dan berdoa.
2. Jangan melakukan dosa pada siang hari sebab dosa pada waktu siang hari akan ikat rohani kita daripada bangun malam.
3. Tidurlah awal sedikit. Jika tidur jam satu atau dua pagi kemudian hendak bangun Qiyamullail memang tidak jadi.
4. Tidur sekejap waktu tengah hari. 


Justeru, hendak dapat cinta Allah ialah dengan merenung ayat Allah. Merenung ayat Allah maknanya merenung kejadian yang Allah ciptakan seperti kejadian langit yang tiada bertiang tetapi boleh tertegak dengan kukuhnya.

Allah sembunyikan malam dan datangkan cerah dan siang. Bagaimana Allah jadikan kita? Besarkan kita? Kemudian usia kita menginjak remaja, akhirnya menjadi tua.

Kemudian bagaimana Allah jadikan tumbuhan nampak sama, tetapi tidak serupa? Buah rambutan nampak serupa, tetapi tidak sama.

Semua ini akan mendekatkan kita kepada Allah. Kita perlu merasa betapa lemah dan kerdilnya diri kita terhadap keagungan Allah.

Maka jika kita cinta kepada Allah maka Allah pasti akan membalas semula cinta kita.

SYNdrome DowN-(kAnaK-kANak MongOL)

Sindrom Down

Apakah Sindrom Down?

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan oleh kromosom tambahan pada
kromosom nombor 21 yang terdapat pada seseorang kanak-kanak. Tiga salinan kromosom 21
(biasanya hanya dua salinan) terdapat dalam setiap satu sel.
Penyakit ini juga dikenali sebagai Trisomy 21. Kanak-kanak yang terlibat lahir dengan ciriciri
fizikal dan boleh juga mempunyai masalah-masalah kesihatan yang berkaitan dengannya..

Nota :
• Sindrom bermakna kehadiran sekumpulan gejala dan tanda yang boleh menunjukkan
kepada sesuatu penyakit
• Sindrom ini mengambil nama seorang doktor Inggeris bernama Dr. Langdon Down,
orang pertama yang menjelaskan penyakit ini pada tahun 1866
Apakah kekerapan terjadinya Sindrom Down?
Kadar kejadian keseluruhannya ialah satu pada setiap 800 kelahiran. Risiko menjadi tinggi
dengan bertambahnya umur ibu semasa hamil.

Bagaimanakah Sindrom ini disahkan?

Pengesahan penyakit ini dilakukan dengan ujian darah kanak-kanak itu bagi mengesan
kehadiran kromosom tambahan kromosom nombor 21. Ujian juga boleh dilakukan semasa
kehamilan melalui ujian darah, pemeriksaan ultrasound atau analisis cecair mentuban
(amniotic fluid)
Ciri-ciri fizikal
Ciri-ciri fizikal termasuklah:
• Tubuh yang pendek
• Kepala bersaiz kecil
• Raut wajah yang rata dengan kedudukan mata sedikit ke atas
• Lidah terjelir
• Satu garis lurus di tapak tangan, tangan yang besar, jari tangan yang pendek dan
jurang yang besar di antara ibu jari dengan jari kedua kaki.
• Pertumbuhan yang lambat.
• Kecacatan mental yang ringan atau sederhana

Masalah-Masalah Kesihatan yang Berkaitan Sindrom
Down dan Rawatan

1. Pertumbuhan yang lambat, kesukaran untuk belajar dan bertutur
o Kanak-kanak berkeadaan lembik semasa lahir, tumbesaran terbantut di
peringkat bayi dan kanak-kanak.
o Lambat atau sukar dalam pembelajaran
o Lambat dalam pertuturan
Kanak-kanak ini akan mendapat faedah yang besar dari program pengesanan
awal, pendidikan khas dan rawatan pertuturan. Dapatkan maklumat dari
doktor atau jururawat anda tentang kemudahan perkhidmatan pemulihan
kanak-kanak berkeperluan khas yang paling hampir dengan tempat tinggal.

2. Penyakit jantung kongenital
o Kanak-kanak Sindrom Down biasanya lebih berisiko tinggi untuk dilahirkan
dengan penyakit jantung berbanding dengan kanak-kanak biasa
Doktor akan membuat saringan terhadap kanak-kanak Sindrom Down untuk
mengesan sebarang penyakit jantung kongenital dan merujuk untuk penilaian
lanjut jika perlu. Penyakit ini mungkin memerlukan rawatan perubatan atau
pembedahan.

3. Kecacatan pertumbuhan perut
o Intestinal atresia
o Tiada dubur
Biasanya kecacatan ini dapat dikesan selepas lahir dan perlu di bedah.
Walaupun jarang berlaku, tetapi kadar kejadian ini tinggi berbanding dengan
kanak-kanak biasa.

4. Mudah mendapat jangkitan
o Pemberian imunisasi boleh diberi mengikut jadual. Bawalah berjumpa dengan
doktor segera bila demam atau nampak kurang sihat.

5. Masalah pendengaran dan penglihatan
o Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada masalah yang dikesan.

6. Gangguan fungsi Tiroid
o Pengeluaran hormon yang rendah, hipotiroid. Perlu rawatan penambahan
hormon, contohnya tiroxin
o Pengeluaran hormon yang berlebihan, hipertiroid. Perlu rawatan untuk
mengawal pengeluaran hormon.

7. Barah (kanser)
o Leukemia akut lebih mudah berlaku kepada Sindrom Down berbanding
kanak-kanak biasa
o Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada keadaan.

Pencegahan
• Kaunseling keturunan: Risiko untuk mendapat anak berikutnya yang juga Sindrom
Down bergantung kepada jenis kecacatan kromosom anak dan umur ibu bapanya.
• Kadar risiko kejadian berulang adalah 1%
• Amalan merancang keluarga

Pemulihan
• Program intervensi
• Terapi carakerja
• Terapi pertuturan
• Pendidikan khas
• Latihan kemahiran khas

~SK ASTANA,Kuching~

salam...
hari nie.bebudak PISMP PK 2011 pegi kat sekolah nie...
kami p dgn bus mktb dgn suasana hujan lebatnya...
bla smpai je kat skolah nie...kami terus pergi ke kelas2 khas 
yg menemptkan pelajar2 khas...
itulah pengalaman kami bersama kanak2 khas yg terdiri daripada 
kanak2 autisme,down syndrome,cerebral palsy,slow learner.ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

(nie shikin)

bnyak maklumat yg kami perolehi daripada cikgu2 dcni yg berpengalaman mengajar pendidikan khas ini.
menurut cikgu Zakinah yg berpengalaman mengajar PK selama 11 thun...
untuk menjadi seorg guru PK haruslah mempunyai kesabaran yang tinggi kerana
pelabagai ragam kanak-kanak yg harus dihadapi,,,
(blajar di bilik multimedia)
selepas selesai kami melawat keseluruhan kelas kami telah diberi taklimat mengenai program ini
setiap orang guru akan menjaga sekurg2 nya 5 org pelajar 
dibantu oleh seorang pembantu..

(murid bersama pembantu)

\
(alat bantu mengajar)

(fiitri yg mengalami down syndrome)
harap-harap pada masa akan datang aku akan menjadi seorang guru yg tabah demi mngajar
anak2 istimewa ini...
INSYAALLAH....:)

10/01/2011

assalamualaikum..
trdengar suara kodok saling menyahut dari bilikku..
ini menandakan hari hujan di bumi kenyalang ini....
mknanya sape2 yg jemur baju diampaian akan mengalami baju basah...
hehe...nasib baikla tadi dah angkat baju...
nasib baikla hati aku x seperti air hujan nie...
tiap2 malam suara kodok2 la yg menemani aku tdo..
sedar xsedar dah sminggu duk cni...(i miss my home)
terutamanya my family...
tapi walaubagaimanapun perjuangan harus ku teruskan demi bergelar seorang guru 
pada masa hadapan untk mendidik insan yg bakal menjadi pemimpin satu hari nanti...
INSYAALLAH...
selain tu,amanat dari kedua ibubapaku akn ku semat di dada untuk membawa sekalung ijazah...
(ma abah,i love both of u)



Brothers

Satu Perjuangan 

Syukur Pada Yang Esa
Rahmat PemberianNya
Persaudaraan, Keharmonian

Jalinkan Kasih Sayang
Hulurkanlah Bantuan
Kepada Yang Memerlukannya

Mari Kita Bina Satu Ummah Majujaya
Mula Diri, Keluarga, Sahabat
Masyarakat Dan Negara

Dengan Satu Perjuangan
Satu Arah Tujuan
Di Bawah Rahmat Yang Esa

Kita Melangkah Seiringan
Satu Perjuangan

Rintangan Pasti Melanda
Jangan Undur Walau Selangkah
Teruskan Perjuangan
Hingga Ke Akhirnya
Andai Kau Gugur
Andai Kau Syahid
Kau DiredhaiNya



saJe

salam...ari nie dah ari ahad..esok isnin..
so,mknanya esok masuk kelas blik....nasib baik baju dah iron 5 pasang
rileksla ckit...hehe
tadi p la Satok ngan kawan2,masa tgah tunggu van kat bus stop 
tgokla sorang pak cik nie jual something..xtaula benda apa???
patu kwn ckp..."ada ke orang beli tu Ada..dahla bwh pkok..."
pastu aku terpkla..org lain ada lagi tyg lagi susah dari aku....tapi aku asyik mengeluh je 
bla susah...nie la manusia xreti nak bersyukur dgn apa yg ada...
patutnya kita ucap Alhamdulillah,,,,
pastu p la jln2 ngan kwn pasar..n blila brg2 dapur ckit,,,buat bekalan..
untk blik plak blila kertas wallpaper ,
blik je blik terus datang sakit kepala (migraine ke x,xtaula sbb takut nk g check kat hospital)
sampai mlm aku masih skit kepala...
okla setkt nie dulu sebab kwn dah pnggil tengok AJL....
ASSALAMUALAIKUM

dunia Baru...pendidikan KHas

semua orang tanya??Ada kenapa amek 
kursus nie,result spm ok tapi kenapa jgak pilih kursus nie..
kwn2 yg lain semua amek koz yang sesuai dgn jurusan time kat sekolah..
tapi aku??
tapi xpelah apa org nak cakap,yg penting nie dah jadi pilihan aku,
maknanya inilah yang yang terbaik untuk aku yg ditentukan oleh Allah S.W.T..
aku redha..
aku anggap ini adalah cabaran buat diri aku,bla lagi nak cuba benda baru..nak dekati 
anak2 yg istimewa,,,

sedar x sdar tahun nie aku dah masuk degree..
first je lecturer PKB3101 masuk,aku terus smangat nak blajar(azam baru tuk degree)
mula2 tu kelas cikgu Yusof (bahasa dan komunikasi),sebelom kitorang blaja cikgu 
pasang lagu "suratan atau kebetulan" n cikgu bagi kata smangat agar pilihan ini adalah pilihan yg terbaik 
buat diri kita....
pastu,cikgu Rosana masuk kelas ajar PKU3102,time tula cikgu bagtau yaang kanak2 istimewa nie bnyk ragam n macam2...best gler blaja subjek ni,,aku jatuh cinta dengan dunia Pendidikan Khas,


p/s: setiap manusia mempunyai potensi masing-masing (Carl Roger)

blogku

nie dah kali kedua wat blog..
tapi yg satu lagi xleh bkak sdaa..
sebabnya adalah xingat paswod...huhu
mak nenek btolla...
arap blog ini akan ku rjin menghdupkannya...
insyaALLAH
saje-saje

Monday, January 24, 2011

kAnaK-kAnaK rIaNG....

Posted by NURUL SYUHADA at 11:01 PM 0 comments
salam sume....
nie merupakan hasil karya yg dilakukan oleh kami berenam..
c'ti,husna,syaza,teha,rahati n ada.
p/s:husna sori ciplak nie..hehe..skdr kenangan


yang nie yg mula2 skali...antara kami dia yg pling tua..sebabnya dia lahir bulan januari...
nama diberi SITI ZULAIKHA kena pnggil C'TI..orgnya comel skali,,
skunk nie kat uitm Merbok....i love her...<3


yg nie plak dari i sendiri,,,paling xcome kot..sbb last minit buat....
setelah dipaksa oleh Tce Husna..ish2.....
xsngka i bley wat karya mcm nie ek?
btoll ke Ada nie..ish2...

yg nie plak dari Ustazah Syaza...
pink nye dia punye latar..minat pink ek syaza??
xtahula plak....bdak nie kreatif ckit..hehe....


yang nie plak dari Dr Rahati....rahati nie kreatif ckit..
masa besday Ada dia selalu wat kad..kami pernah tdo sama2,mkn sama2,study sama2..
(mis that time so much)
xpernah jumpa dia after tamat skolah..huhu
doakan kami supaya ketemu ye...

nie dari Tce Husna....
dia nie senyap ckit tapi agak garang (jgn marah ek?
time kasih sebb paksa Ada buat nie....
(kita jumpa nati ek?

karya yg last skali ni dari budak Paka....
nama dia Teha,hehehe
skunk duk kat USM Kubang Kerian...dia nie agak manjela....hehehe
kitorang penah g matrik yg sama walaupun Ada duk xlama kat ctu...
miss u....



Semoga Ukhuwah yg terjalin antara kita akan terjalin wat selama-lamanya,,,

Posted by NURUL SYUHADA at 7:02 AM 0 comments
assalamualaikum...
hari nie aku nak smbut abang n kakak KPLI Januari 2011..
kebanyakkan mereka dari negeri aku..motly diorang amek Kpli J-Qaf,,,,
aku ditugakan untuk sambut ibubapa diorang..ada ke x ek??sebab kelmarin mereka datang 
soramg-sorang jer....so,kita tengok jela ek cmne...
pastu ari nie aku ada pengecualian kuliah..mknanya kalo x msuk kelas ari nie
x kena Akta 174 yg pling digeruni (Mr Tan)....hehe
moga aku dapat buat terbaik untuk ari nie..
blajarlah erti tanggungjawaba cik ada ooi..
(maktab di senja ari)
k.la nak bersiap....bye-bye..
:) 

Sunday, January 16, 2011

~cINtA ALLAH aDalah CinTa HAkiki~

Posted by NURUL SYUHADA at 9:48 AM 0 comments
CINTA monyet adalah asam garam yang pernah dilalui pada zaman remaja. Apabila sudah bercinta maka bermulalah episod saling merindui dan tanda seseorang itu sudah 'diserang' penyakit angau.
Untuk mendapat cinta, manusia berusaha apa saja cara tidak kira di mana dan masa asalkan sasaran cinta tercapai. Dalam mencari cinta sejati manusia, bukan hanya remaja, kadang-kadang tersasar dalam erti sebenar cinta. 
Kita hanya bergelut mencari cinta manusia yang tidak bertahan lama dan hanya kadangkala bersifat lipstik. Lupa kepada cinta agung yang menjadi sumber segala cinta.

Cinta Allah adalah cinta hakiki. Kemuncak segala motivasi, samudera segala bekalan dan kesudahan segala keindahan.

Cinta yang membawa kepada segala kebaikan dan berkesudahan menikmati dua syurga iaitu syurga dunia dan akhirat.

Jika Allah adalah cinta segala cinta, dunia akan bertenggek di menaranya. Yang patut diusaha dengan sekuat tenaga, bagaimana hendak dapat cinta Allah.

Sebagai panduan, di sini dijelaskan beberapa faktor dan resipi bagaimana hendak mendapatkan cinta agung Allah.

1. Dengan membaca al-Quran serta merenung dan memahaminya. Berinteraksi dengan al-Quran sama seperti berinteraksi dengan Allah. Sebab kitab ini adalah penghubung di antara makhluk dengan pencipta-Nya.

Dalam hadis Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Orang yang paling baik di kalangan kamu ialah yang mempelajari al-Quran dan yang mengajarnya."

Kemudian dalam keterangan lain Rasulullah menjelaskan: "Bacalah al-Quran kerana ia akan memberi syafaat (pertolongan) kepada siapa sahaja yang membacanya pada hari akhirat kelak."

Di rumah sahabat dulu, biasanya tergantung al-Quran dan pedang. Kenapa dua-dua ini digantung? Sebabnya pedang digunakan untuk pertahanan dan membuka negeri manakala al-Quran untuk membuka hati.

Sekiranya kita boleh baca akhbar dan majalah, malah menghabiskan duit untuk mengumpul gambar penyanyi takkanlah tidak ada masa sebentar untuk baca al-Quran.

Hati yang tidak dihuni dengan al-Quran akan dipenuhi kemunafikan, khayalan gangguan dan kemurungan. Maka isilah hati kita dengan ayat al-Quran.

Kisah seorang sahabat bernama Ubay yang pernah namanya disebut Allah kerana suka membaca al-Quran. Apabila Nabi beritahunya, Ubay terus menangis.

Nabi uji Ubay dengan soalan, apakah ayat al-Quran yang paling agung. Beliau menjawab: "Ayat kursi." Banyakkanlah membaca ayat ini.

Selain itu, jika hendak dapat cinta Allah seseorang itu perlu solat malam (Qiyamullail). Kita memang biasa bangun malam atau berjaga malam.

Tapi bukan untuk solat, tetapi untuk tengok bola, menonton filem, berborak serta melepak. Qiyamullail tidak semestinya bangun pada jam tiga atau empat pagi.

Cukup sekadar sembahyang dua rakaat sebelum masuk waktu Subuh sudah memadai. Ketika menonton siaran bola sepak pula, ketika perlawanan berhenti pada waktu rehat kita ambil wuduk dan bersolat sunat dua rakaat.

Antara cara yang boleh dilakukan ketika Qiyamullail ialah:
1. Berniat untuk bangun solat malam dan berdoa.
2. Jangan melakukan dosa pada siang hari sebab dosa pada waktu siang hari akan ikat rohani kita daripada bangun malam.
3. Tidurlah awal sedikit. Jika tidur jam satu atau dua pagi kemudian hendak bangun Qiyamullail memang tidak jadi.
4. Tidur sekejap waktu tengah hari. 


Justeru, hendak dapat cinta Allah ialah dengan merenung ayat Allah. Merenung ayat Allah maknanya merenung kejadian yang Allah ciptakan seperti kejadian langit yang tiada bertiang tetapi boleh tertegak dengan kukuhnya.

Allah sembunyikan malam dan datangkan cerah dan siang. Bagaimana Allah jadikan kita? Besarkan kita? Kemudian usia kita menginjak remaja, akhirnya menjadi tua.

Kemudian bagaimana Allah jadikan tumbuhan nampak sama, tetapi tidak serupa? Buah rambutan nampak serupa, tetapi tidak sama.

Semua ini akan mendekatkan kita kepada Allah. Kita perlu merasa betapa lemah dan kerdilnya diri kita terhadap keagungan Allah.

Maka jika kita cinta kepada Allah maka Allah pasti akan membalas semula cinta kita.

Thursday, January 13, 2011

SYNdrome DowN-(kAnaK-kANak MongOL)

Posted by NURUL SYUHADA at 8:09 PM 0 comments
Sindrom Down

Apakah Sindrom Down?

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan oleh kromosom tambahan pada
kromosom nombor 21 yang terdapat pada seseorang kanak-kanak. Tiga salinan kromosom 21
(biasanya hanya dua salinan) terdapat dalam setiap satu sel.
Penyakit ini juga dikenali sebagai Trisomy 21. Kanak-kanak yang terlibat lahir dengan ciriciri
fizikal dan boleh juga mempunyai masalah-masalah kesihatan yang berkaitan dengannya..

Nota :
• Sindrom bermakna kehadiran sekumpulan gejala dan tanda yang boleh menunjukkan
kepada sesuatu penyakit
• Sindrom ini mengambil nama seorang doktor Inggeris bernama Dr. Langdon Down,
orang pertama yang menjelaskan penyakit ini pada tahun 1866
Apakah kekerapan terjadinya Sindrom Down?
Kadar kejadian keseluruhannya ialah satu pada setiap 800 kelahiran. Risiko menjadi tinggi
dengan bertambahnya umur ibu semasa hamil.

Bagaimanakah Sindrom ini disahkan?

Pengesahan penyakit ini dilakukan dengan ujian darah kanak-kanak itu bagi mengesan
kehadiran kromosom tambahan kromosom nombor 21. Ujian juga boleh dilakukan semasa
kehamilan melalui ujian darah, pemeriksaan ultrasound atau analisis cecair mentuban
(amniotic fluid)
Ciri-ciri fizikal
Ciri-ciri fizikal termasuklah:
• Tubuh yang pendek
• Kepala bersaiz kecil
• Raut wajah yang rata dengan kedudukan mata sedikit ke atas
• Lidah terjelir
• Satu garis lurus di tapak tangan, tangan yang besar, jari tangan yang pendek dan
jurang yang besar di antara ibu jari dengan jari kedua kaki.
• Pertumbuhan yang lambat.
• Kecacatan mental yang ringan atau sederhana

Masalah-Masalah Kesihatan yang Berkaitan Sindrom
Down dan Rawatan

1. Pertumbuhan yang lambat, kesukaran untuk belajar dan bertutur
o Kanak-kanak berkeadaan lembik semasa lahir, tumbesaran terbantut di
peringkat bayi dan kanak-kanak.
o Lambat atau sukar dalam pembelajaran
o Lambat dalam pertuturan
Kanak-kanak ini akan mendapat faedah yang besar dari program pengesanan
awal, pendidikan khas dan rawatan pertuturan. Dapatkan maklumat dari
doktor atau jururawat anda tentang kemudahan perkhidmatan pemulihan
kanak-kanak berkeperluan khas yang paling hampir dengan tempat tinggal.

2. Penyakit jantung kongenital
o Kanak-kanak Sindrom Down biasanya lebih berisiko tinggi untuk dilahirkan
dengan penyakit jantung berbanding dengan kanak-kanak biasa
Doktor akan membuat saringan terhadap kanak-kanak Sindrom Down untuk
mengesan sebarang penyakit jantung kongenital dan merujuk untuk penilaian
lanjut jika perlu. Penyakit ini mungkin memerlukan rawatan perubatan atau
pembedahan.

3. Kecacatan pertumbuhan perut
o Intestinal atresia
o Tiada dubur
Biasanya kecacatan ini dapat dikesan selepas lahir dan perlu di bedah.
Walaupun jarang berlaku, tetapi kadar kejadian ini tinggi berbanding dengan
kanak-kanak biasa.

4. Mudah mendapat jangkitan
o Pemberian imunisasi boleh diberi mengikut jadual. Bawalah berjumpa dengan
doktor segera bila demam atau nampak kurang sihat.

5. Masalah pendengaran dan penglihatan
o Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada masalah yang dikesan.

6. Gangguan fungsi Tiroid
o Pengeluaran hormon yang rendah, hipotiroid. Perlu rawatan penambahan
hormon, contohnya tiroxin
o Pengeluaran hormon yang berlebihan, hipertiroid. Perlu rawatan untuk
mengawal pengeluaran hormon.

7. Barah (kanser)
o Leukemia akut lebih mudah berlaku kepada Sindrom Down berbanding
kanak-kanak biasa
o Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada keadaan.

Pencegahan
• Kaunseling keturunan: Risiko untuk mendapat anak berikutnya yang juga Sindrom
Down bergantung kepada jenis kecacatan kromosom anak dan umur ibu bapanya.
• Kadar risiko kejadian berulang adalah 1%
• Amalan merancang keluarga

Pemulihan
• Program intervensi
• Terapi carakerja
• Terapi pertuturan
• Pendidikan khas
• Latihan kemahiran khas

Tuesday, January 11, 2011

~SK ASTANA,Kuching~

Posted by NURUL SYUHADA at 2:13 PM 0 comments
salam...
hari nie.bebudak PISMP PK 2011 pegi kat sekolah nie...
kami p dgn bus mktb dgn suasana hujan lebatnya...
bla smpai je kat skolah nie...kami terus pergi ke kelas2 khas 
yg menemptkan pelajar2 khas...
itulah pengalaman kami bersama kanak2 khas yg terdiri daripada 
kanak2 autisme,down syndrome,cerebral palsy,slow learner.ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

(nie shikin)

bnyak maklumat yg kami perolehi daripada cikgu2 dcni yg berpengalaman mengajar pendidikan khas ini.
menurut cikgu Zakinah yg berpengalaman mengajar PK selama 11 thun...
untuk menjadi seorg guru PK haruslah mempunyai kesabaran yang tinggi kerana
pelabagai ragam kanak-kanak yg harus dihadapi,,,
(blajar di bilik multimedia)
selepas selesai kami melawat keseluruhan kelas kami telah diberi taklimat mengenai program ini
setiap orang guru akan menjaga sekurg2 nya 5 org pelajar 
dibantu oleh seorang pembantu..

(murid bersama pembantu)

\
(alat bantu mengajar)

(fiitri yg mengalami down syndrome)
harap-harap pada masa akan datang aku akan menjadi seorang guru yg tabah demi mngajar
anak2 istimewa ini...
INSYAALLAH....:)

Monday, January 10, 2011

10/01/2011

Posted by NURUL SYUHADA at 10:41 PM 0 comments
assalamualaikum..
trdengar suara kodok saling menyahut dari bilikku..
ini menandakan hari hujan di bumi kenyalang ini....
mknanya sape2 yg jemur baju diampaian akan mengalami baju basah...
hehe...nasib baikla tadi dah angkat baju...
nasib baikla hati aku x seperti air hujan nie...
tiap2 malam suara kodok2 la yg menemani aku tdo..
sedar xsedar dah sminggu duk cni...(i miss my home)
terutamanya my family...
tapi walaubagaimanapun perjuangan harus ku teruskan demi bergelar seorang guru 
pada masa hadapan untk mendidik insan yg bakal menjadi pemimpin satu hari nanti...
INSYAALLAH...
selain tu,amanat dari kedua ibubapaku akn ku semat di dada untuk membawa sekalung ijazah...
(ma abah,i love both of u)



Brothers

Satu Perjuangan 

Syukur Pada Yang Esa
Rahmat PemberianNya
Persaudaraan, Keharmonian

Jalinkan Kasih Sayang
Hulurkanlah Bantuan
Kepada Yang Memerlukannya

Mari Kita Bina Satu Ummah Majujaya
Mula Diri, Keluarga, Sahabat
Masyarakat Dan Negara

Dengan Satu Perjuangan
Satu Arah Tujuan
Di Bawah Rahmat Yang Esa

Kita Melangkah Seiringan
Satu Perjuangan

Rintangan Pasti Melanda
Jangan Undur Walau Selangkah
Teruskan Perjuangan
Hingga Ke Akhirnya
Andai Kau Gugur
Andai Kau Syahid
Kau DiredhaiNya



Sunday, January 9, 2011

saJe

Posted by NURUL SYUHADA at 8:52 PM 0 comments
salam...ari nie dah ari ahad..esok isnin..
so,mknanya esok masuk kelas blik....nasib baik baju dah iron 5 pasang
rileksla ckit...hehe
tadi p la Satok ngan kawan2,masa tgah tunggu van kat bus stop 
tgokla sorang pak cik nie jual something..xtaula benda apa???
patu kwn ckp..."ada ke orang beli tu Ada..dahla bwh pkok..."
pastu aku terpkla..org lain ada lagi tyg lagi susah dari aku....tapi aku asyik mengeluh je 
bla susah...nie la manusia xreti nak bersyukur dgn apa yg ada...
patutnya kita ucap Alhamdulillah,,,,
pastu p la jln2 ngan kwn pasar..n blila brg2 dapur ckit,,,buat bekalan..
untk blik plak blila kertas wallpaper ,
blik je blik terus datang sakit kepala (migraine ke x,xtaula sbb takut nk g check kat hospital)
sampai mlm aku masih skit kepala...
okla setkt nie dulu sebab kwn dah pnggil tengok AJL....
ASSALAMUALAIKUM

Friday, January 7, 2011

dunia Baru...pendidikan KHas

Posted by NURUL SYUHADA at 10:16 PM 0 comments
semua orang tanya??Ada kenapa amek 
kursus nie,result spm ok tapi kenapa jgak pilih kursus nie..
kwn2 yg lain semua amek koz yang sesuai dgn jurusan time kat sekolah..
tapi aku??
tapi xpelah apa org nak cakap,yg penting nie dah jadi pilihan aku,
maknanya inilah yang yang terbaik untuk aku yg ditentukan oleh Allah S.W.T..
aku redha..
aku anggap ini adalah cabaran buat diri aku,bla lagi nak cuba benda baru..nak dekati 
anak2 yg istimewa,,,

sedar x sdar tahun nie aku dah masuk degree..
first je lecturer PKB3101 masuk,aku terus smangat nak blajar(azam baru tuk degree)
mula2 tu kelas cikgu Yusof (bahasa dan komunikasi),sebelom kitorang blaja cikgu 
pasang lagu "suratan atau kebetulan" n cikgu bagi kata smangat agar pilihan ini adalah pilihan yg terbaik 
buat diri kita....
pastu,cikgu Rosana masuk kelas ajar PKU3102,time tula cikgu bagtau yaang kanak2 istimewa nie bnyk ragam n macam2...best gler blaja subjek ni,,aku jatuh cinta dengan dunia Pendidikan Khas,


p/s: setiap manusia mempunyai potensi masing-masing (Carl Roger)

blogku

Posted by NURUL SYUHADA at 8:00 PM 0 comments
nie dah kali kedua wat blog..
tapi yg satu lagi xleh bkak sdaa..
sebabnya adalah xingat paswod...huhu
mak nenek btolla...
arap blog ini akan ku rjin menghdupkannya...
insyaALLAH
saje-saje