CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
HUKUM MENCUKUR BULU KAKI DAN BULU ROMA BAGI KAUM WANITA :


Mencukur bulu kaki dan bulu roma bagi kaum wanita juga dilarang sebagai mana di dalam hadits berikut : 


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ 

Ertinya :Saidina Abdullah Bin Mas’ud ( r.a ) meriwayatkan sebuah hadits : “ Allah telah melaknat tukang-tukang tatoo dan perempuan-perempuan yang minta ditatoo , tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang minta dicukur kening dan dilaknat juga wanita-wanita yang minta dijarang-jarangkan gigi-gigi mereka agar kelihatan cantik serta dilaknat juga wanita-wanita yang cuba mengubah ciptaan Allah “ ~ Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari rh , Al-Imam Muslim rh , Al-Imam Abu Daud rh dan Al-Imam at-Tobrani rh . 

“ Tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang diminta dicukur kening-kening mereka “ di dalam hadist tersebut merangkumi juga wanita-wanita yang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma mereka . 

Kaum wanita yang benar-benar mahu menjadi orang-orang yang beriman kepada Allah Ta’ala dan Rasul-Nya s.a.w mestilah berusaha menjauhi segala gejala-tarikan yang dilakukan oleh kaum Barat yang cuba menyesatkan umat Islam . Tidak sedikit drp kaum wanita Islam yang terpedaya dengan kaum Barat hasil iklan-iklan yang ditayangkan di media-massa . 

Oleh itu , wajib bagi kaum lelaki dan wanita beriman mengetahui apakah perkara yang dibenarkan dan apa pula yang dilarang daripada melakukannya . 

Wanita-wanita beriman dilarang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma kerana ianya adalah merupakan salah-satu cubaan mengubah ciptaan Allah Ta’ala dan kerana ianya juga dilarang di dalam hadist di atas .

Namun , bagi kaum wanita yang mempunyai hormon yang kuat sehingga menyebabkan banyak bulu yang tumbuh di sekitar bahagia muka , tangan dan kaki dan menyebabkan seseorang wanita itu malu dan rendah diri kerana ianya merupakan perkara yang tidak normal , maka di saat itu TIDAK MENGAPA jika dilakukan proses menghilangkan dan mencukur bulu-bulu tersebut . Dan ini tidak dianggap mengubah ciptaan Allah Ta’ala bahkan ialah termasuk di dalam bab berubat dan mendapatkan rawatan . 

HARUS dicukur jika bulu kaki wanita itu lebat dan banyak sehingga menyerupai kaum lelaki . HARUS dicukur bulu romanya jika ianya tumbuh secara tidak normal dan memalukan wanita itu dan HARUS pula digunting sedikit kening dan dibetulkan jika kening yang tumbuh itu panjang dan menyebabkan wanita itu merasa rendah diri .

Adapun jika seseorang wanita itu “ saja-saja “ mencukur bulu kaki dan bulu roma serta kening mereka tanpa ada sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak dan tanpa sebab untuk merawat ( setelah disahkan oleh doktor yang amanah bahawa itu adalah penyakit ) maka di saat itu TIDAK ADA SEBAB UNTUK WANITA ITU MENCUKUR BULU-BULU ROMA DAN BULU-BULU KAKINYA !!! .
Share this topic on Facebook

rAmadhan Will left uS sOOn...

assalamualaikum...
hari nie da 19 Ramadhan...maknanya lagi beberapa hari Ramadhan akan meninggalkan kita..
tapi apakah yang kita dapat setelah berpuasa beberapa hari..
adakah kita semakin rapat dengan Maha Pencipta...?
adakah kita berkawan dengan Al-Quran...?
adakah tahap kesabarab kita semakin meningkat..?
cuba tanya diri kita sendiri...
bagi aku...aku telah cuba untuk melakukan yang terbaik..
tapi kdg2 aku rasa kesabaran aku semacam diuji,,
tula gunanya kita disuruh bersabar di bulan yang penuh berkat nie...
btol x??
puasa kali nie banyak tanggungjawab yang aku kena pikul,
dengan esaimen nya.dengan laporan setiausaha big,dengn refleksi big dan lain-lainla...
emosi aku xbrapa nak betul...
hubungn ngan kwn n rumate pon aku rasakan agak teruk...aku seolah2 meminggirkna diri...
tapi tu la sifat aku...aku nie sensitif dan lemah...
tapi aku berusaha untuk sabar n istiqamah dlm setiap yang aku buat..
tapi adakah aku akan mampu???
aku sendiri pon tertanya-tanya kat diri aku sendiri...
aku nak jadi NURUL SYUHADA yg kuat...
smpai ada sorang adik aku ckp kak ada nie terlalu sgt simpan masalah dan pendam,,,
nanti meletus kan kak ada jugak yg susah..dia berkata"try kak ada cari someone yg boleh kak ada crita masalah kak ada'..
tapi kan??
aku sendiri xtau nak cerita kat sape....
aku just luah kat sini jela...
aku nak ingatkan..xbermakna aku sombong if aku senyap,
tapi kau senyap untuk mengelakkan masalah,kerana tula diri aku..
aku xpandai berHuHaHUha dngn yg lain jika aku ada mslah atau ada mslh dgn org tersebut...
adik tu ada ckp,kak ada nie nampak dingin dan sukar didekati,tapi bila dah kenal kak ada,
kak ada nie seorang yang lucu dan macm keibuan sikit...
huhu..tu la aku..
lagi satu aku nie sensitif dan bila ada masalah yg berat dan tidak tertanggung aku akan menangis..
menangis dan menangis,tapi aku xkan menangis depan orang...aku menangis sendirian...Hhehe..lucu kan..
aku tidak pandai berkata-kata..
kdg2 setiap kata yang aku keluarkan akan dijadikan bahan gelakan..
kerana aku sendiri xtau apa yang aku cakap..hehe
bolehkah aku STAY begini tau berubah...
aku harap Ramadhan kali nie beri mkna yang begitu mendalam..
semoga aku akan menjadi NURUL SYUHADA yang tabah..
tabah nak menghadapi orang2 kt kg...
tabah nak hadapi org2 kat sini...
tabah untuk habiskan pelajaran kat cni...
tabah dalam perhubungan 
tabah,tabah,tabah,sabar,sabar,sabar..
u can do it NURUL SYUHADA....
:)
stkt nie dulu entry aku....SALAM RAMADHAN...

JUST THE WAY U R....

Oh her eyes, her eyes
Make the stars look like they're not shining
Her hair, her hair
Falls perfectly without her trying
She's so beautiful
And I tell her every day
Yeah I know, I know
When I compliment her
She wont believe me
And its so, its so
Sad to think she don't see what I see
But every time she asks me do I look okay
I say
When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing

Just the way you are
Her lips, her lips
I could kiss them all day if she'd let me
Her laugh, her laugh
She hates but I think its so sexy
She's so beautiful 
And I tell her every day
Oh you know, you know, you know
Id never ask you to change
If perfect is what you're searching for
Then just stay the same
So don't even bother asking
If you look okay
You know I say
When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are
The way you are
The way you are
Girl you're amazing
Just the way you are
When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are

N.U.R.U.L S.Y.U.H.A.D.A

ASSALAMUALAIKUM...

ada apa dengan nama nie??
nama nie telah diberikan oleh kedua ibu bapaku sejak aku dilahirkan...
so,mean that...nama nie adalah nama yg terspecial bgi aku...
nama nie la yang sdikit sbnyk mencorak aku punya akhlak...
betoi ke dak r??


i come back~

assalamualaikum...hari nie aku nak berkongsi satu post yang dipost oleh someone yg aku syg iaitu ziqa mengenai aku,i will try my best ziqa.....
p/s:mintak izin letak dlm blog kak ada...

Kata kunci untuk hari ini:
. Mulakan untuk mengakhiri .
. Selangkah ke hadapan ternoktah suatu lembaran di belakang .
. Saat ini, hidup ini milik anda untuk sekali sahaja .

Take control of your life!

Ku titipkan penulisan ini buat kekanda Nurul Syuhada Binti Kharit yang sentiasa dekat di hati.

http://2.bp.blogspot.com/-DEcElgLAoZc/TeWflbVQo5I/AAAAAAAAAFs/DaXVXzNpZ8I/s400/DSC01070.JPG

Insan ini aku kenali tanpa ku duga hanya gerak hati yang membawaku kepadanya. 

Mengenalinya melalui insan yang bernama Ayoh yang memperkenalkanku kepada sebaris nama yang belum pernah kudengar sebelum ini:
 "Ada" yang disingkatkan dari"Syuhada"

"
unik.." desis hati kecilku pada ketika itu dan ada senyuman yang terukir pada bibir yang hanya selembar ini. Namun pada ketika itu aku hanya mampu memerhati dirinya dari sisi Ayoh tanpa banyak bicara. Tika itu bagiku geraknya selamba, agak cemerkap orangnya, dan dia kadang-kadang kelihatan "blur" dan cepat terganggu jika diusik. Hati kecilku tertawa. 
Memerhati insan menjadi kegemaranku.
Daripada insan aku belajar tentang kemanusiaan, 
aku mengkaji jalinan perhubungan, 
dan 
aku menilai erti kehidupan.

Menerusi insan aku mengenal erti keinsanan
Melihat dari kaca mata insan
Menjadi sebahagian daripada kehidupan.

Tiba-tiba teringat kepada Rosnah Nengsi Binti Hudong a.k.a "Kak Neng-C Special".. (menurut ayoh dalam kamus penbendaharaan panggilannya).
Aku tertarik dengan salah satu penulisannya yang dicoretkan dalam Little Things To Say:
semalam aku lahir sebagai aku..
aku membesar dan dewasa dalam aku..
tapi bila aku sampai di tempat itu..
aku belajar menjadi kami..
aku belajar apa itu kita..
aku blajar apa itu bersama..
aku belajar memberi dan menerima..
aku sayang tempat itu..
aku rindu masa itu..
terlalu rindu..
aku ingin kembali ke sana..
tapi adakah aku dperlukan lagi???
adakah aku dterima lagi???
aku perlu menjadi kuat..
kuat untuk menerima bhawa aku tdak diperlukan lagi di sana..
aku kini harus belajar menjadi aku semula..
terima kasih pada semua yg mengajar aku menjadi kami…
terima kasih atas segalanya….
terima kasih sahabat….


Insan itu guru universal. Banyak yang belum kita terokai. 
Aku suka melihat melalui mata-mata insan kerana dari matanya, aku lihat sebuah kehidupan yang terasing dariku.

Berbalik kepada Kak Ada. 
"Tiada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan.
Kesukaran dan dugaan menjadikan insan lebih kuat dan memahami insan lain. 
Hanya hati yang pernah dilapah sahaja mengenal erti cinta dan kasih sesama insan


Setelah ku kenali dirinya, telalu banyak rahsia yang tersembunyi di sebalik wajah selamba itu. Ada tembok membentengi dirinya. Membentengi sejuta rahsia, menahan segala rasa, dan kata yang tak tahu bilakah akan terungkap dari bibir itu. Terlalu banyak yang kau rahsiakan.


Katanya: "Menyimpan adalah lebih baik daripada meluahkan"


Mungkin benar dan siapakah aku untuk menidakkan prinsip insan? Tapi sebagai insan aku mempunyai pertanyaan dan jawapan itu terletak padanya: "Sampai bilakah kau mampu bertahan?"


Hidup ini hanya sekali. Kita ialah nakhoda hidup ini. Mengapa penjarakan diri dalam penjara kaca yang dibina? Cantik pada pandangan mata tapi diri yang merasakan sebaliknya? 

Umpamanya kita berkata:
"Aku tidak akan bersuara"
Sebenarnya kita telah menyekat kebebasan diri sebelum berbuat apa-apa. 
Jangan begitu..itu ialah hak diri ini dalam kehidupan. 
Hidup hanya sekali.. hidup ini ialah kehidupan kita. kau, aku dan dia. 
Tentukanlah dengan cara kita yang tersendiri.


Aku tidaklah sekuat insan yang bernama "SYUHADA" ini.Ketabahannya, keperihatinannya cukup hebat pada pandanganku. Kecantikannya terletak kepada kesemulajadian tingkah dan kata-katanya. Dia tidak pandai berpura.


Setiap kali kulihat dirinya, seolah-olah ada sesuatu yang hendak diperkatakan tapi kata-kata itu hilang hanyut dalam liku-liku hatinya. 
Kak Ada..Kak Ada.. aku akan sentiasa menunggu.


Kak Ada ini lucu orangnya~ comel sangat. Dia seperti kanak-kanak "innocent" yang sangat jujur dan aku sangat sayang padanya.. 


Dia selalu bercerita tentang luasnya padi bendang terbentang di kampung halaman hati sehingga aku sering memasang angan untuk bejalan di tali air melihat mentari terbit di ufuk timur dan terbenam di ufuk barat. Kehidupan yang dilihatnya cukup terasing dariku dan aku ingin melihatnya pada suatu ketika nanti dengan mataku sendiri. Insyaallah. Siapa tahu?

Dari kali pertama aku mengenal insan yang bermula dari huruf A.D.A hingga ke hari ini, hanyalah dia Kak Adaku yang teristimewa.

when i wake up..

bila aku bgun tdo...
aku dpt dgr  hilai tawa anak saudaraku,
pekikan umi kepada anaknya..
bunyi tayar basikal yang dianiki oleh atukku di pagi hari...
sesungguhnya aku amat rindu masa2 begini...
bila aku bgun di pagi hari..
aku akan terus melakukan kerja2 rumah...
yang jarang aku buat semasa aku berada di hostel..
when i wake up..
i can see the green scenery behind my house...
differnce dgn masa kat maktab..kat mktb aku aku hanya akn tengok konkrit di kiri dan kanankusesungguhny aku amat menghargai apa yang aku ada skrang....


assalamualaikum

skrang nie aku da kat umah....selepas duk johor dua hari....
skrang nie aku dah boleh wat aktiviti kat umah...hihi..ari first kat umah dah g kb....walaupon ngantu;;
n satu lg aku bley gaduh ngan ank sdara aku..hihi

Tuesday, November 8, 2011

Posted by NURUL SYUHADA at 9:33 AM 0 comments
HUKUM MENCUKUR BULU KAKI DAN BULU ROMA BAGI KAUM WANITA :


Mencukur bulu kaki dan bulu roma bagi kaum wanita juga dilarang sebagai mana di dalam hadits berikut : 


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ 

Ertinya :Saidina Abdullah Bin Mas’ud ( r.a ) meriwayatkan sebuah hadits : “ Allah telah melaknat tukang-tukang tatoo dan perempuan-perempuan yang minta ditatoo , tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang minta dicukur kening dan dilaknat juga wanita-wanita yang minta dijarang-jarangkan gigi-gigi mereka agar kelihatan cantik serta dilaknat juga wanita-wanita yang cuba mengubah ciptaan Allah “ ~ Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari rh , Al-Imam Muslim rh , Al-Imam Abu Daud rh dan Al-Imam at-Tobrani rh . 

“ Tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang diminta dicukur kening-kening mereka “ di dalam hadist tersebut merangkumi juga wanita-wanita yang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma mereka . 

Kaum wanita yang benar-benar mahu menjadi orang-orang yang beriman kepada Allah Ta’ala dan Rasul-Nya s.a.w mestilah berusaha menjauhi segala gejala-tarikan yang dilakukan oleh kaum Barat yang cuba menyesatkan umat Islam . Tidak sedikit drp kaum wanita Islam yang terpedaya dengan kaum Barat hasil iklan-iklan yang ditayangkan di media-massa . 

Oleh itu , wajib bagi kaum lelaki dan wanita beriman mengetahui apakah perkara yang dibenarkan dan apa pula yang dilarang daripada melakukannya . 

Wanita-wanita beriman dilarang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma kerana ianya adalah merupakan salah-satu cubaan mengubah ciptaan Allah Ta’ala dan kerana ianya juga dilarang di dalam hadist di atas .

Namun , bagi kaum wanita yang mempunyai hormon yang kuat sehingga menyebabkan banyak bulu yang tumbuh di sekitar bahagia muka , tangan dan kaki dan menyebabkan seseorang wanita itu malu dan rendah diri kerana ianya merupakan perkara yang tidak normal , maka di saat itu TIDAK MENGAPA jika dilakukan proses menghilangkan dan mencukur bulu-bulu tersebut . Dan ini tidak dianggap mengubah ciptaan Allah Ta’ala bahkan ialah termasuk di dalam bab berubat dan mendapatkan rawatan . 

HARUS dicukur jika bulu kaki wanita itu lebat dan banyak sehingga menyerupai kaum lelaki . HARUS dicukur bulu romanya jika ianya tumbuh secara tidak normal dan memalukan wanita itu dan HARUS pula digunting sedikit kening dan dibetulkan jika kening yang tumbuh itu panjang dan menyebabkan wanita itu merasa rendah diri .

Adapun jika seseorang wanita itu “ saja-saja “ mencukur bulu kaki dan bulu roma serta kening mereka tanpa ada sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak dan tanpa sebab untuk merawat ( setelah disahkan oleh doktor yang amanah bahawa itu adalah penyakit ) maka di saat itu TIDAK ADA SEBAB UNTUK WANITA ITU MENCUKUR BULU-BULU ROMA DAN BULU-BULU KAKINYA !!! .
Share this topic on Facebook

Friday, August 19, 2011

rAmadhan Will left uS sOOn...

Posted by NURUL SYUHADA at 10:54 AM 0 comments
assalamualaikum...
hari nie da 19 Ramadhan...maknanya lagi beberapa hari Ramadhan akan meninggalkan kita..
tapi apakah yang kita dapat setelah berpuasa beberapa hari..
adakah kita semakin rapat dengan Maha Pencipta...?
adakah kita berkawan dengan Al-Quran...?
adakah tahap kesabarab kita semakin meningkat..?
cuba tanya diri kita sendiri...
bagi aku...aku telah cuba untuk melakukan yang terbaik..
tapi kdg2 aku rasa kesabaran aku semacam diuji,,
tula gunanya kita disuruh bersabar di bulan yang penuh berkat nie...
btol x??
puasa kali nie banyak tanggungjawab yang aku kena pikul,
dengan esaimen nya.dengan laporan setiausaha big,dengn refleksi big dan lain-lainla...
emosi aku xbrapa nak betul...
hubungn ngan kwn n rumate pon aku rasakan agak teruk...aku seolah2 meminggirkna diri...
tapi tu la sifat aku...aku nie sensitif dan lemah...
tapi aku berusaha untuk sabar n istiqamah dlm setiap yang aku buat..
tapi adakah aku akan mampu???
aku sendiri pon tertanya-tanya kat diri aku sendiri...
aku nak jadi NURUL SYUHADA yg kuat...
smpai ada sorang adik aku ckp kak ada nie terlalu sgt simpan masalah dan pendam,,,
nanti meletus kan kak ada jugak yg susah..dia berkata"try kak ada cari someone yg boleh kak ada crita masalah kak ada'..
tapi kan??
aku sendiri xtau nak cerita kat sape....
aku just luah kat sini jela...
aku nak ingatkan..xbermakna aku sombong if aku senyap,
tapi kau senyap untuk mengelakkan masalah,kerana tula diri aku..
aku xpandai berHuHaHUha dngn yg lain jika aku ada mslah atau ada mslh dgn org tersebut...
adik tu ada ckp,kak ada nie nampak dingin dan sukar didekati,tapi bila dah kenal kak ada,
kak ada nie seorang yang lucu dan macm keibuan sikit...
huhu..tu la aku..
lagi satu aku nie sensitif dan bila ada masalah yg berat dan tidak tertanggung aku akan menangis..
menangis dan menangis,tapi aku xkan menangis depan orang...aku menangis sendirian...Hhehe..lucu kan..
aku tidak pandai berkata-kata..
kdg2 setiap kata yang aku keluarkan akan dijadikan bahan gelakan..
kerana aku sendiri xtau apa yang aku cakap..hehe
bolehkah aku STAY begini tau berubah...
aku harap Ramadhan kali nie beri mkna yang begitu mendalam..
semoga aku akan menjadi NURUL SYUHADA yang tabah..
tabah nak menghadapi orang2 kt kg...
tabah nak hadapi org2 kat sini...
tabah untuk habiskan pelajaran kat cni...
tabah dalam perhubungan 
tabah,tabah,tabah,sabar,sabar,sabar..
u can do it NURUL SYUHADA....
:)
stkt nie dulu entry aku....SALAM RAMADHAN...

Friday, July 22, 2011

JUST THE WAY U R....

Posted by NURUL SYUHADA at 10:26 PM 0 comments
Oh her eyes, her eyes
Make the stars look like they're not shining
Her hair, her hair
Falls perfectly without her trying
She's so beautiful
And I tell her every day
Yeah I know, I know
When I compliment her
She wont believe me
And its so, its so
Sad to think she don't see what I see
But every time she asks me do I look okay
I say
When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing

Just the way you are
Her lips, her lips
I could kiss them all day if she'd let me
Her laugh, her laugh
She hates but I think its so sexy
She's so beautiful 
And I tell her every day
Oh you know, you know, you know
Id never ask you to change
If perfect is what you're searching for
Then just stay the same
So don't even bother asking
If you look okay
You know I say
When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are
The way you are
The way you are
Girl you're amazing
Just the way you are
When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are

Sunday, July 17, 2011

N.U.R.U.L S.Y.U.H.A.D.A

Posted by NURUL SYUHADA at 10:15 AM 0 comments
ASSALAMUALAIKUM...

ada apa dengan nama nie??
nama nie telah diberikan oleh kedua ibu bapaku sejak aku dilahirkan...
so,mean that...nama nie adalah nama yg terspecial bgi aku...
nama nie la yang sdikit sbnyk mencorak aku punya akhlak...
betoi ke dak r??


i come back~

Posted by NURUL SYUHADA at 10:06 AM 0 comments
assalamualaikum...hari nie aku nak berkongsi satu post yang dipost oleh someone yg aku syg iaitu ziqa mengenai aku,i will try my best ziqa.....
p/s:mintak izin letak dlm blog kak ada...

Kata kunci untuk hari ini:
. Mulakan untuk mengakhiri .
. Selangkah ke hadapan ternoktah suatu lembaran di belakang .
. Saat ini, hidup ini milik anda untuk sekali sahaja .

Take control of your life!

Ku titipkan penulisan ini buat kekanda Nurul Syuhada Binti Kharit yang sentiasa dekat di hati.

http://2.bp.blogspot.com/-DEcElgLAoZc/TeWflbVQo5I/AAAAAAAAAFs/DaXVXzNpZ8I/s400/DSC01070.JPG

Insan ini aku kenali tanpa ku duga hanya gerak hati yang membawaku kepadanya. 

Mengenalinya melalui insan yang bernama Ayoh yang memperkenalkanku kepada sebaris nama yang belum pernah kudengar sebelum ini:
 "Ada" yang disingkatkan dari"Syuhada"

"
unik.." desis hati kecilku pada ketika itu dan ada senyuman yang terukir pada bibir yang hanya selembar ini. Namun pada ketika itu aku hanya mampu memerhati dirinya dari sisi Ayoh tanpa banyak bicara. Tika itu bagiku geraknya selamba, agak cemerkap orangnya, dan dia kadang-kadang kelihatan "blur" dan cepat terganggu jika diusik. Hati kecilku tertawa. 
Memerhati insan menjadi kegemaranku.
Daripada insan aku belajar tentang kemanusiaan, 
aku mengkaji jalinan perhubungan, 
dan 
aku menilai erti kehidupan.

Menerusi insan aku mengenal erti keinsanan
Melihat dari kaca mata insan
Menjadi sebahagian daripada kehidupan.

Tiba-tiba teringat kepada Rosnah Nengsi Binti Hudong a.k.a "Kak Neng-C Special".. (menurut ayoh dalam kamus penbendaharaan panggilannya).
Aku tertarik dengan salah satu penulisannya yang dicoretkan dalam Little Things To Say:
semalam aku lahir sebagai aku..
aku membesar dan dewasa dalam aku..
tapi bila aku sampai di tempat itu..
aku belajar menjadi kami..
aku belajar apa itu kita..
aku blajar apa itu bersama..
aku belajar memberi dan menerima..
aku sayang tempat itu..
aku rindu masa itu..
terlalu rindu..
aku ingin kembali ke sana..
tapi adakah aku dperlukan lagi???
adakah aku dterima lagi???
aku perlu menjadi kuat..
kuat untuk menerima bhawa aku tdak diperlukan lagi di sana..
aku kini harus belajar menjadi aku semula..
terima kasih pada semua yg mengajar aku menjadi kami…
terima kasih atas segalanya….
terima kasih sahabat….


Insan itu guru universal. Banyak yang belum kita terokai. 
Aku suka melihat melalui mata-mata insan kerana dari matanya, aku lihat sebuah kehidupan yang terasing dariku.

Berbalik kepada Kak Ada. 
"Tiada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan.
Kesukaran dan dugaan menjadikan insan lebih kuat dan memahami insan lain. 
Hanya hati yang pernah dilapah sahaja mengenal erti cinta dan kasih sesama insan


Setelah ku kenali dirinya, telalu banyak rahsia yang tersembunyi di sebalik wajah selamba itu. Ada tembok membentengi dirinya. Membentengi sejuta rahsia, menahan segala rasa, dan kata yang tak tahu bilakah akan terungkap dari bibir itu. Terlalu banyak yang kau rahsiakan.


Katanya: "Menyimpan adalah lebih baik daripada meluahkan"


Mungkin benar dan siapakah aku untuk menidakkan prinsip insan? Tapi sebagai insan aku mempunyai pertanyaan dan jawapan itu terletak padanya: "Sampai bilakah kau mampu bertahan?"


Hidup ini hanya sekali. Kita ialah nakhoda hidup ini. Mengapa penjarakan diri dalam penjara kaca yang dibina? Cantik pada pandangan mata tapi diri yang merasakan sebaliknya? 

Umpamanya kita berkata:
"Aku tidak akan bersuara"
Sebenarnya kita telah menyekat kebebasan diri sebelum berbuat apa-apa. 
Jangan begitu..itu ialah hak diri ini dalam kehidupan. 
Hidup hanya sekali.. hidup ini ialah kehidupan kita. kau, aku dan dia. 
Tentukanlah dengan cara kita yang tersendiri.


Aku tidaklah sekuat insan yang bernama "SYUHADA" ini.Ketabahannya, keperihatinannya cukup hebat pada pandanganku. Kecantikannya terletak kepada kesemulajadian tingkah dan kata-katanya. Dia tidak pandai berpura.


Setiap kali kulihat dirinya, seolah-olah ada sesuatu yang hendak diperkatakan tapi kata-kata itu hilang hanyut dalam liku-liku hatinya. 
Kak Ada..Kak Ada.. aku akan sentiasa menunggu.


Kak Ada ini lucu orangnya~ comel sangat. Dia seperti kanak-kanak "innocent" yang sangat jujur dan aku sangat sayang padanya.. 


Dia selalu bercerita tentang luasnya padi bendang terbentang di kampung halaman hati sehingga aku sering memasang angan untuk bejalan di tali air melihat mentari terbit di ufuk timur dan terbenam di ufuk barat. Kehidupan yang dilihatnya cukup terasing dariku dan aku ingin melihatnya pada suatu ketika nanti dengan mataku sendiri. Insyaallah. Siapa tahu?

Dari kali pertama aku mengenal insan yang bermula dari huruf A.D.A hingga ke hari ini, hanyalah dia Kak Adaku yang teristimewa.

Friday, June 3, 2011

when i wake up..

Posted by NURUL SYUHADA at 2:03 PM 0 comments
bila aku bgun tdo...
aku dpt dgr  hilai tawa anak saudaraku,
pekikan umi kepada anaknya..
bunyi tayar basikal yang dianiki oleh atukku di pagi hari...
sesungguhnya aku amat rindu masa2 begini...
bila aku bgun di pagi hari..
aku akan terus melakukan kerja2 rumah...
yang jarang aku buat semasa aku berada di hostel..
when i wake up..
i can see the green scenery behind my house...
differnce dgn masa kat maktab..kat mktb aku aku hanya akn tengok konkrit di kiri dan kanankusesungguhny aku amat menghargai apa yang aku ada skrang....


Tuesday, May 31, 2011

assalamualaikum

Posted by NURUL SYUHADA at 10:28 PM 0 comments
skrang nie aku da kat umah....selepas duk johor dua hari....
skrang nie aku dah boleh wat aktiviti kat umah...hihi..ari first kat umah dah g kb....walaupon ngantu;;
n satu lg aku bley gaduh ngan ank sdara aku..hihi